• Post category:Humle

For the Love of Hops med undertitlen The Practical Guide to Aroma, Bitterness and the Culture of Hops er den tredje bog i serien fra Brewers Publications, som sætter fokus på øllets råvarer. Denne gang er turen kommet til humle, og over de mere end 280 sider, bogen breder sig over, får vi både indsigt i dyrkning og avling, i humlen som råvare samt i den økonomiske virkelighed, der ligger bag humle-markedet.

Om denne anmeldelse

Fokus i denne anmeldelse er på råvaren og på, hvorvidt bogen giver hjemmebryggeren og evt. mikrobryggeriet teoretisk og praktisk viden om malt, humle, gær eller gruit. Jeg lægger vægt på, om man efter at have læst bogen kan bruge den nye viden i brygningen af øl med lokale råvarer. Forsideillustrationen er venligst stillet tilrådighed af forlaget.

Det er nærmest umuligt ikke at have sympati for det projekt, bogens forfatter, Stan Hieronymus, påtager sig. Humle er måske den af øllets råvarer, som allerflest har et forhold til, og den humlede IPA er uden tvivl en af de meste hypede stilarter. Men som Hieronymus selv konstaterer i bogens indledning, er emnet både enormt og i konstant udvikling – så vilkårene er svære, når man gerne vil omkring så meget som muligt.

Blandt bogens stærkeste elementer er kapitlet, som handler om humlens aromastoffer, kemien bag dem og om humlens møde med de menneskelige smagsløg. Men også gennemgangen af, hvordan humlesorter avles og de udfordringer, man som dyrker står i, er meget overbevisende. I det hele taget får man som læser indtryk af en bog, der hviler på et overordentligt stort og velplanlagt research-arbejde. Og hvis man kender Stan Hieronymus fra nogle af hans andre bøger, vil man helt sikkert genkende den undersøgende og interview-baserede skrivestil.

Men netop stilen er nok bogens svageste punkt. Hieronymus har tilsyneladende rejst både Europa og USA tyndt for at tale med Gud-og-hver-mand, og mange komplekse emner bliver beskrevet ved at blitze gennem bider af samtaler med dyrkere, forskere og bryggere. Som læser er det nemt at blive tabt i al den name-dropping, og man får fornemmelsen af, at meget kunne forklares på væsentligt mindre plads. Hvis man bagefter ønsker at gå tilbage for at læse om et emne igen, er det ofte ganske umuligt at finde, fordi pointerne er spredt tyndt i de mange interviews – på trods af, at bogen har et index.

Så alt i alt er der tale om en utroligt informativ bog, som desværre må betegnes som en lidt rodet affære. Som hobby-humledyrker sidder man desuden og venter på, at han skal komme med nogle flere hands-on-tips til dyrkningen, men ofte venter man forgæves. Samtidigt konstaterer han, at humledyrkning er helt håbløst fra det nordlige Tyskland og op – bum! Til gengæld varmer det overordentligt, at han nævner hele to danske bryggere – Anders Kissmeyer og Mikkeller – i forbindelse med innovativ anvendelse af humle.

<strong>For the Love of Hops</strong> Book Cover
For the Love of Hops The Practical Guide to Aroma, Bitterness and the Culture of Hops
Brewing Elements Series
Udgivet: 2012 Forlag: Brewers Publications
Antal sider: 321
ISBN 978-1-938469-01-5

For the Love of Hops indeholder rigtigt meget information om humle, og der er bestemt mange gode ting at hente. Men det hele fortaber sig desværre ofte i roderi og små-anekdoter, hvilket gør bogen en anelse tung. Hvis man leder efter praktiske anviser til dyrkning af humle går man desværre i høj grad forgæves.